Nye udfordringer for SEO’ere: lokale virksomhedssøgninger på Google Maps

På en tysk SEO-blog læste jeg om en iagttagelse af Googles resultatsider, hvor lokale virksomhedssøgninger fra Google Maps kommer ind på resultatsiden som det første. Bloggerens iagttagelse kom af, at søge på “Datenrettung Berlin”, og det ser sådan ud:

Lokale søgeresultater fra Google Maps.gif

Den tyske blogger kalder sit indlæg “Regionale Top-10 goes Top-20 …” fordi der på Googles resultatside lige pludselig er links i stedet for 10. Videre bemærker han (i sit eget eksempel fylder 3 top-AdSense-annoncer også godt), at der næsten ikke er nogen traditionelle organiske Google søgeresultater tilbage uden at man skal scrolle.

Det er ikke til at hvide, om sådanne virksomhedssøgeresultater er kommet for at blive, men jeg synes at de er meget nyttige for brugeren af Google, så mon ikke sådanne resultater bliver mere almindelige.

Hvad betyder det så for ejere af websites der gerne vil lave søgemaskineoptimering på deres sites? Det betyder vel, at man må se at få sin business ind på Google Maps.

Hvordan gør man det? De mange resultater på Google Maps er vel ikke betalte, for ellers var der vel ikke også annoncer? Skal man bare plotte sin virksomhed ind på sit eget kort, eller hvordan gør man?

2 tanker om "Nye udfordringer for SEO’ere: lokale virksomhedssøgninger på Google Maps"

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *